Dag Ilona, informeer maar eens bij cluster 1 en 2. Die zijn er ver mee. Bij Vitus Zuid is het zelfs onderdeel van het meerjarenplan beleidsplan.
https://dezwijger.nl/programma/samen-naar-het-onderwijs-van-morgen
Zij houden zich hier onder andere mee bezig.
Steunpunt Onderwijs Noord biedt ambulante begeleiding bij doorstroom van speciaal naar regulier onderwijs, voor leerlingen met lichamelijke of verstandelijke beperking en langdurig zieke leerlingen (voorheen cluster 3).
Van belang is daarbij het in kaart brengen van de ondersteuningsbehoefte, ondersteunen bij het maken van de schoolkeuze, afstemming met de ontvangende school en ambulante begeleiding, minimaal een jaar na overgang naar regulier onderwijs.
Steunpunt Onderwijs Noord is werkzaam binnen alle samenwerkingsverbanden in Friesland.
Benieuwd naar de achtergrond van deze vraag.
Ik heb deze vraag even doorgestuurd naar mijn collega die de Doorstroom VSO-VO binnen ons samenwerkingsverband ondersteund. Dit zijn haar antwoorden:
-Ten eerste samen het traject doorstroom doorlopen is helpend, de samenwerking/overdracht tussen het speciaal en reguliere onderwijs. Door dit in een vroeg stadium in te zetten voelt de reguliere school zich meer verantwoordelijk voor de leerling die nog komen gaat.
- De leerling heeft zelf de motivatie en/of de kennis om te overstap te maken.
-Ouders staan achter het traject en stimuleren hun kind.
-Samen met leerling en ouders een doorstroomplan – vo maken.
-Organisatorische aspecten als doorstroom naar de passende reguliere school bekend is: in dezelfde boeken werken, op hetzelfde niveau, de tas met boeken dagelijks mee naar huis en huiswerk maken. En een kennismakingsperiode inlassen.
-Eenmaal op de reguliere school is het belangrijk dat er begeleiding is voor de leerling ingericht op de ondersteuningsbehoefte van de leerling. Dit kan maatwerk zijn.
-Belangrijk is dat de begeleiding meer structureel van aard is (en niet direct wordt afgeschaald als het even wat beter gaat, vooral als de leerling de overstap maakt naar de bovenbouw vmbo).
-De leerling heeft een vertrouwenspersoon op de reguliere school; dit kan een mentor zijn, een coach of begeleider.
-De leerling voelt zich gezien en gehoord, voelt zich welkom. Dit betekent dat docenten een open mindset hebben om de leerling te ontvangen en kennis hebben/en handelen op de ondersteuningsbehoefte in de klas.
-Docenten voelen zich ook gesteund in hun handelen door teamleider/zorgteam.
-Evaluatiemomenten met de leerling ouder en mentor op de reguliere school.
Wij zijn in deze niet zo zeer specifiek bezig met de terugstroom van SO naar PO.
Wel hebben wij een voorziening waardoor we kinderen met een lichtverstandelijke beperking binnen de school kunnen houden. Voorheen zouden deze kinderen naar het S(b)O gaan.
In dit arrangement bieden we kinderen drie ochtenden per week ondersteuning in een een kleine, gedifferentieerde groep. Daarnaast zitten deze kinderen ook in de reguliere groep bij hun leeftijdsgenoten.
We krijgen hierin begeleiding vanuit de ambulante dienst van het SO.
Deze vraag over terugstroom naar regulier onderwijs wordt zover ik weet op individueel niveau in elke casus meegenomen bij de 2 jaarlijkse evaluaties wanneer het uitstroomperspectief besproken wordt. Mij is niet bekend of er daarnaast nog specifieke aandacht wordt besteed aan dit onderwerp.
Mijn ervaring is dat voor veel leerlingen in het speciaal onderwijs langdurig extra begeleiding en kleine klassen nodig zijn. Vooral leerlingen waar kindproblematiek speelt (verstandelijke beperking, autisme).
Al eens gekeken naar de Samen naar school klassen vanuit Stichting het Gehandicapte Kind: https://www.samennaarschool.nl/onze-klassen/. Zij zijn druk met kinderen met en zonder beperking zoveel mogelijk samen te laten opgroeien. Mogelijk vinden jullie via deze klassen mooie contacten.
Ik heb als jeugdarts redelijk zicht op sbo in SWV Veld,Vaart,Vecht (Hardenberg eo). Mijn inschatting is dat er uit de betrokken 3 sbo-scholen maximaal 1 leerling per 50 plaatsingen wordt teruggeplaatst . In dit SWV is ook vóór 2015 zuinig omgegaan met sbo-plaatsen.
Beste professionals, als vraagsteller kan je op deze pagina geen los dankwoord plaatsen (wel duimjes) . Daarom even een reactie in dit vakje voor iedereen die hier op onze vraag heeft gereageerd. Hiermee hebben we weer een vraagsteller in de helpdesk kunnen helpen. Daarnaast geeft het ons meer informatie over wat er in de praktijk speelt. We vinden het fijn af en toe een vraag met jullie te delen. Dank voor jullie reacties!
Vrijdag 23 juni (10.00 – 12.30 uur inclusief lunch) gaan we op werkbezoek bij de Bossche Vakschool. Hier kunnen vmbo-leerlingen van het Dieze College, een vso-school in Den Bosch, praktijkvakken volgen op de Bossche Vakschool (vmbo-basis en vmbo-kader). Gaat dat goed, dan stromen ze door naar de Bossche Vakschool om daar het volledige reguliere programma te volgen en het reguliere eindexamen te doen. Meld je nu aan:
https://www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl/agenda/werkbezoek-inclusiever-onderwijs-bossche-vakschool/