Document

Kennisrotonde: Welke factoren bevorderen de plaatsing van leerlingen uit het speciaal onderwijs in het (speciaal) basisonderwijs?

Profielfoto van Ilona Wiegman
10 oktober 2023 | 1 minuut lezen

Kort antwoord Kennisrotonde
Er zijn meerdere bevorderende factoren die bijdragen aan een succesvolle plaatsing van een leerling uit het speciaal onderwijs in het regulier onderwijs. Allereerst is de motivatie van leerlingen om terug te stromen een belangrijke factor en is het succes van de plaatsing afhankelijk van de leeftijd en de ondersteuningsbehoeften van de leerling. Naast leerlingkenmerken zijn er ook omgevingskenmerken die invloed hebben op het succes van de plaatsing. Zo is ouderbetrokkenheid en een positieve, realistische houding van ouders ten opzichte van de plaatsing van belang in het proces. Daarnaast werkt een inclusieve schoolcultuur, een open en veilig klassenklimaat en een positieve attitude van de leerkracht tegenover de plaatsing van de leerling ook bevorderend. Een goede overdracht van de school van herkomst naar de nieuwe school, waarbij voldoende ondersteuning voor de leerling wordt geboden, maakt de plaatsing ook succesvoller.

Lees de toelichting in de bijlage