neem eens contact op met de noorderpoort in dongen. dit is een reguliere basissschool maar hebben enkele leraren vanuit het speciaal onderwijs in dienst. daarbij hebben zij kleinere klassen, veel aandacht voor bewegingsgericht onderwijs en voor de persoonlijke ontwikkeling (iedere klas rots en water). ook is er een pedagoog gekoppeld aan de school. natuurlijk niet één op één meetbaar maar ik vermoed dat ze daarmee meer kinderen in het reguliere onderwijs houden.
Op dit moment krijg ik als autismecoach hulpvragen vanuit het basisonderwijs om mee te kijken met leerlingen met autisme om de onderwijsbehoeftes in beeld te brengen maar ook om handvatten aan de leerkrachten te geven tav begeleiding. Daarnaast worden er workshops aangevraagd tav uitleg autisme, Teacch en sensorische informatieverwerking, zodat de kennis breder wordt uitgedragen.
Als Samen naar School Klas zijn we als zorggroep in een reguliere basisschool, waarbij dagelijks het contact met reguliere leerlingen is. www.zorgonderwijsnu.nl
Aandachtspunt: taal en cultuur reguliere en speciaal onderwijs verschillen meer dan de respectievelijke medewerkers beseffen.
Afhankelijk van de investering die er in gedaan wordt. Ik heb andere ervaringen…
Wij hebben op onze locatie een ''zorg-onderwijsgroep'' waar kinderen zitten die (vanwege hun gedragsproblemen) niet toegelaten worden op speciaal onderwijs, maar te ver ontwikkeld zijn voor het KDC. Op deze groep proberen we deze kinderen klaar te stomen voor een stap naar speciaal onderwijs.
We hebben nu een intensieve samenwerking met de reguliere basisschool tegenover ons. Dit houdt in dat we sommige kinderen ''stage'' mogen laten lopen in een gewone klas. Dat ze mogen meegymen, dat er kinderen vanuit het reguliere onderwijs naar onze locatie komen om activiteiten aan te bieden. Met de voorleesweken komen kinderen van groep 7 en 8 voorlezen. Dit proberen we met meerdere feestdagen te doen. We merken dat onze kinderen nieuwe vaardigheden leren omdat zij opkijken naar deze kinderen. Anderzijds leren deze kinderen weer inleven in anderen en hoe zij zich hierin kunnen aanpassen. Corona bemoeilijkt op dit moment de samenwerking wel, ook merken we dat er vanuit de begeleiding van het regulier onderwijs moeite ligt in het begrijpen van onze doelgroep. Het zou kunnen helpen om hierin coaching o.i.d. te krijgen. De doelgroepen zijn uiteindelijk toch wel echt heel anders.