Tijdlijn

Profielfoto van Ilona Wiegman

Slotsymposium | Toewerken naar geïntegreerde onderwijsvoorzieningen: wat hebben we geleerd?

Kom op 18 juni 2024 van 13.30 -16.30 uur naar het slotsymposium in Amersfoort en leer van de lessen die in de afgelopen jaren zijn geleerd in het beleids- en praktijkonderzoek naar de geïntegreerde onderwijsvoorzieningen.

Dit vijf jaar durend onderzoek heeft mooie inzichten opgeleverd op het niveau van beleid, cultuur en praktijk. Traditioneel worden verschillende onderwijstypen gefinancierd uit verschillende potjes, waardoor ze zelden vermengd worden. In 2018 opende de overheid echter de deuren voor initiatieven met geïntegreerd onderwijs met de introductie van de beleidsmaatregel ‘Experimenten inclusieve leeromgeving’.
Ontdek tijdens het symposium wat de gevolgen zijn van gemengde groepen van speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs, het werken met symbiose in het vso-vo en nog veel meer.

Christy Tenback legt uit: “Wat we wilden weten in het praktijkonderzoek is wat het mengen van groepen betekent voor leerlingen, ouders en leerkrachten. Wat zijn bevorderende en belemmerende factoren? Wat zijn gevolgen? En dan gaat het enerzijds om leerresultaten, maar anderzijds ook om welbevinden en het zelfbeeld bij leerlingen en de tevredenheid bij ouders en leerkrachten over gemengde groepen.”

Interactieve sessies
Naast de presentatie van de onderzoeksresultaten uit het landelijke onderzoek kun je deelnemen aan twee interactieve sessierondes, waarbij scholen hun kennis en inzichten delen die ze de afgelopen jaren hebben opgedaan in het toewerken naar geïntegreerd onderwijs.

Meer informatie en inschrijven: https://www.steunpuntpassendonderwijs-povo.nl/agenda/slotsymposium-toewerken-naar-geintegreerde-onderwijsvoorzieningen-wat-hebben-we-geleerd/